Business Model Canvas
Business Model Canvas, der er udviklet af Alexander Oswalder og Yves Pigneur, er et effektivt værktøj til at få et fælles sprog af være i dialog med om forretningsmodellen. Med modellen kan man gå systematisk til værks i forhold til at udfordre antagelser. – Den kan bruges som udgangspunkt for innovation i forhold til eksisterende forretningsmodeller, men også i forbindelse med udviklingen af nye.
Business Model Canvas består af 9 blokke, som beskriver, hvordan virksomheden tjener eller påtænker at tjene penge:
Value Proposition: Hvad tilbyder virksomheden kunden – hvad er værdien?
Costumer segments: Hvem er de vigtigste kunder?
Channels: Hvordan når virksomheden kunderne med deres produkt?
Costumer Relation: Hvilke relationer har virksomheden til kunderne?
Key aktivities: Hvilke aktiviteter er afgørende?
Key Ressources: Hvilke ressourcer skal der til?
Key Partners: Hvem er leverandører og partnere?
Cost Structure: Hvad er der af omkostninger?
Revenue Streams: Hvor kommer indtjeningen fra?